Haluks?! I tak Ci urośnie!

Twój wielki palec od stopy zasługuje na odrobinę współczucia. Jego pozycja i długość wystawiają go na nieustanne krępowanie i inne obrażenia.

Buty (zwłaszcza eleganckie, nie wspominając już tych na obcasach) dodatkowo ściskają palce stopy od góry i od dołu. Co więcej, duży palec u nogi również przenosi ciężar naszego ciała podczas stawiania każdego kroku. Zgodnie z zasadami biomechaniki, to z niego następuje wybicie stopy podczas chodu. Rezultatem takiej eksploatacji jest pojawienie się bolącego guza, czyli haluksa.

Dlaczego pojawiają się haluksy?

Pojawienie się haluksów uzależnione jest od wielu czynników:

a) niewłaściwe obuwie – kobiety są 10 razy bardziej narażone na wykształcenie się haluksów, a wybór butów – szczególnie tych zbyt wąskich u podstawy palców – może je pogorszyć. Buty ze szpiczastym czubkiem są najgroźniejsze, gdyż zmuszają duży palec u nogi do skręcenia do wewnątrz stopy. Czy wiesz, że rozłożenie ciężaru ciała osoby ważącej 60 kg, która nosi płaskie buty wynosi około 35 kg na piętę, a 25 kg na palce, zaś przy butach na obcasach, palce dźwigają aż 45 kg, a pięta tylko 15 kg.

b) genetyka – kształt i struktura stóp są dziedziczne, ale niektóre typy budowy stóp są bardziej podatne na buniony niż inne, np.: niskie łuki, płaskie stopy, luźne stawy i ścięgna. Kształt górnej części pierwszej głowy kości stopy również jest bardzo ważny. Jeśli jest zbyt okrągły, staw jest mniej stabilny i bardziej podatny na odkształcenia po ściśnięciu w bucie.

c) wykonywanie pracy, która wymaga dużo stania i chodzenia (kelner, ochroniarz, nauczyciel, pielęgniarka itp.).

d) artretyzm – buniony są również związane z zapaleniem stawów, które uszkadza chrząstki w stawie.

e) ciąża – ciało kobiety w ciąży bardzo się zmienia, a stopy są szczególnie narażone na dolegliwości w tym czasie, gdyż 3 krotnie bardziej odczuwają ciężar ciała. Również poprzez zmiany hormonalne, które rozluźniają więzadła i spłaszczają stopy mogą pojawić się haluksy.

f) nierówne nogi – około 85% ludzi ma nogi o różnej długości z powodu genetyki, skoliozy, złamań lub innych urazów. Czasami rozbieżności powodują nierównomierny chód i bolesność stóp dłuższej nogi, a to sprzyja powstawaniu haluksów.

Jakie działania profilaktyczne możesz podjąć już dzisiaj?

Bolesne guzy przeszkadzają w chodzeniu i ćwiczeniach fizycznych. Poniższe wskazówki mogą zapobiec ich pogorszeniu się.

a) Zrób przegląd swoich butów – obuwie przyjazne bunionom powinno mieć szeroką, elastyczną podeszwę, aby podeprzeć stopę i wystarczająco dużo miejsca w palcach, aby kształtujący się haluks mógł się zmieścić, a także lekko usztywniony zapiętek, aby utrzymać stopę na swoim miejscu. Trzymaj się z dala od obcasów wyżej niż 5 cm.

b)  Zastosuj żelowe/silikonowe osłony i kliny – możesz chronić buniony za pomocą osłon i klinów. Jeśli masz haluks na jednej stopie, koniecznie działaj profilaktycznie. Noszenie klina zmniejszy nacisk na duży palec i usprawni Twój sposób poruszania się.

c) Kup odpowiednie wkładki do butów – haluksom często towarzyszy płaskostopie poprzeczne, dlatego ulgę przyniesie wkładka do butów z pelotą w kształcie litery T, która uniesie 2, 3 i 4 głowę kości palców stopy.

d) Wybierz się do podologa – ten specjalista pomoże Ci ocenić Twoją dolegliwość i wskaże Ci dodatkowe rozwiązania, w tym indywidualne wkładki do butów, aby ustabilizować stopę, a w ostateczności doradzi Ci zabieg chirurgiczny w celu wyrównania stawu.

Bolący guz jest zwykle końcowym wynikiem długiego okresu nieprawidłowej funkcji stopy. Stan zapalny, czyli bolesne zaczerwienienie, obrzęk oraz ból dużego palca nie muszą być Twoją codziennością. Działaj profilaktycznie na haluks i ochroń stopę przed następstwami narastania buniona, czyli przed modzelami, odciskami, kostką krawca (lustrzane odbicie haluksa, które pojawia się przy piątym palcu stopy) i zniekształceniem innych palców, a nawet ograniczonym ruchem dużego palca.