SOS dla stóp w ciąży

Brzuch nie jest jedyną częścią ciała kobiety, która rośnie i zmienia się w ciąży. Bardzo często stopy również przechodzą „metamorfozę”. Powszechnie spotykane problemy to: płaskostopie poprzeczne, haluksy i obrzęk. Jak sobie z nimi radzić?

Płaskostopie poprzeczne i haluksy
Czym jest płaskostopie poprzeczne? Jest to deformacja stopy, która polega na jej spłaszczeniu i pojawia się z przodu stopy w przestrzeni między dużym paluchem, a małym palcem (przy nasadzie palców, czyli głowach kości palców). W ciąży zwiększa się poziom relaksyny – hormonu, który rozluźnia więzadła, by przygotować Cię do porodu. Okazuje się, że działa on nie tylko na miednicę, ale i na cały organizm, także a stopy. Poza tym dodatkowe kilogramy sprawiają, że właśnie przód stopy może się poszerzyć, a łuk poprzeczny obniżyć.
Lepiej nie lekceważyć płaskostopia poprzecznego, gdyż powoduje ono dalsze nieprzyjemne deformacje i dolegliwości stóp. Może pojawiać się piekący ból i żółte, twardniejące zmiany skórne na podeszwie stopy. Są to modzele. Często dochodzi też do wykoślawiania się palucha i powstawania tzw. haluksa (więcej o profilaktyce haluksów). Kiedy stopa traci podparcie w trzech punktach (pięta, pierwsza głowa kości śródstopia i piąta głowa kości śródstopia) może pojawiać się również ból kolan, bioder, kręgosłupa, a nawet głowy. Dbanie o stopy w ciąży jest bardzo ważne.

Jak zapobiegać płaskostopiu poprzecznemu i haluksom?
·         Pilnuj wagi. Im więcej kilogramów przybierzesz, tym stopa będzie bardziej obciążona.
·         Nie chodź w butach na wysokich obcasach, gdyż obciążasz głównie przód stopy i rozpłaszczasz ją.
·         Pomyśl o wkładkach ortopedycznych. Kup je koniecznie, jeśli przybrałaś na wadze ponad normę (ponad 16-17 kg). Szukaj wkładki podnoszącej łuk poprzeczny. Ma w przodostopiu pelotę (taką poduszeczkę) w kształcie łezki lub litery T.
·         Spaceruj, zmieniaj pozycję nóg, ćwicz stopy, np. wykonuj stopami okrężne ruchy, zbieraj palcami ręcznik, ugniataj przodem stopy piłkę-jeżyka.

Obrzęk stóp
Spuchnięte nogi to wynik nadmiernej ilości płynów w organizmie. Często uwidacznia się wieczorem, po długim czasie stania lub siedzenia oraz przebywania przy wysokich temperaturach. Paradoksalnie można sobie pomóc pijąc więcej wody lub jedząc owoce o wysokiej zawartości wody. Niewskazane jest spożywanie soli. Warto również odpoczywać z nogami uniesionymi wyżej niż głowa oraz nosić wygodne obuwie.

Kiedy obrzęk ciążowy powinien Cię niepokoić? Jakie inne objawy, które mu towarzyszą, powinny spowodować Twoją wzmożoną czujność?
·         Jeśli zauważysz, że jedna noga jest bardziej opuchnięta niż druga i odczuwasz ból, skonsultuj się z lekarzem, gdyż może to być oznaką zakrzepu krwi.
·         Jeśli masz ból głowy, który nie mija i towarzyszy mu rozmycie obrazu oraz wrażliwość na światło, poinformuj o tym swojego lekarza.
·         Jeśli masz bóle w klatce piersiowej lub jakiekolwiek trudności w oddychaniu, udaj się do lekarza.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zmniejszyć obrzęk nóg i stóp:
·         Unikaj stania lub siedzenia przez dłuższy czas, albo dla wyrównania spróbuj posiedzieć przez 5 minut, gdy stoisz godzinę i odwrotnie: pospaceruj 5 minut, gdy siedzisz przez godzinę.
·         Kiedy siedzisz – jeśli to możliwe – podnieś nogi.
·         Spij na lewym boku. Pomaga to nerkom usunąć nadmiar wody z organizmu, co z kolei pomaga zmniejszyć obrzęk, niweluje uczucie ciężkości nóg i skurcze łydek.
·         Ćwicz. To wzmacnia cały organizm i przyczynia się do lepszego samopoczucia. Przed wykonaniem jakiejkolwiek formy ćwiczeń podczas ciąży należy skonsultować się z lekarzem.
·         Pij dużo wody – około 1,5 litra dziennie.
·         Mocz nogi w chłodnym roztworze wody z solą.
·         Chodź na masaże – szczególnie masaż prenatalny to sprawdzony i doskonały sposób na zmniejszenie obrzęku. Dodatkową korzyścią jest to, że może pomóc w złagodzeniu wszelkich bólów ciała, których możesz doświadczać.
·         Noś wygodne buty. Pod wpływem większego ciężaru i innego rozkładu masy ciała stopa się rozpłaszcza i poszerza. Noszenie większych butów i odpowiednich wkładek pomaga zmniejszyć obrzęk oraz ból nóg i pleców.

Nie możesz uniknąć zmiany organizmu, gdy dziecko rośnie, a Twoja ciąża postępuje. Możesz jednak podjąć kroki, aby czuć się wygodnie i bezpiecznie. Pamiętaj, że wszystko, co robisz, robisz dla Was obojga.

Wkładki do butów polecane na dolegliwości stóp w ciąży:
Comfort – wkładki polecane osobom z tzw. zespołem zmęczonych stóp. Wspierają łuk podłużny dzięki specjalnemu wyprofilowaniu oraz poprzeczny poprzez pelotę w kształcie łezki umieszczoną w śródstopiu. Korytkowe wyprofilowanie pięty ustawia stopę w pozycji neutralnej.
Stand&Go – miękkie wkładki wykonane na lateksowej piance. Mają korytkowo wyprofilowaną piętę, co zapewnia równomierne rozłożenie ciężaru ciała podczas chodu. Wyściółka wierzchnia zapewnia właściwą cyrkulację powietrza.
Perfect Lux– wkładki na płaskostopie poprzeczne, ale wspierają też łuk podłużny. Ma usztywniony profil, który zdecydowanie stabilizuje stopę. Odpowiednia dla osób, których stopy są przeciążone. Wyściółka wierzchnia wykonana jest z mikrofibry przyjaznej skórze.
Dynamic gel – wkładki przeznaczone dla osób z dolegliwościami bólowymi stóp i stawów również w ciąży. Wykonane z żelu o dwóch gęstościach. Niebieski amortyzuje wstrząsy powstałe podczas chodzenia, a żółty działa stabilizująco na piętę, łuk podłużny i poprzeczny.
Merc gel – wkładki przeznaczone na dolegliwości bólowe stóp. Niebieski żel z wgłębieniami idealnie amortyzuje stopy podczas chodu. Wyściółka z materiału pochłaniającego pot.
Atomic – wkładki z delikatnym profilem podpierającym łuk podłużny. Zapewniają podstawowy komfort poruszania się w ciąży. Zalecane dla osób z wrażliwymi stopami. Wyściółka wierzchnia wykonana jest z mikrofibry przyjaznej skórze.