Ćwiczenia stóp dziecka

Profilaktyka stóp dzieci jest bardzo ważna. Nikomu nie trzeba o tym przypominać. Co jednak należy robić, żeby wspierać naturalny proces wykształcania się łuków stopy, a co za tym idzie poprawiać stabilizację całego ciała? Poniżej kilka propozycji ćwiczeń usprawniających i korekcyjnych na stopy płasko-koślawe i koślawe kolana.

Najważniejsze zasady ćwiczeń
1.      Wszystkie ćwiczenia powinny być wykonywane na boso.
2.      Dobór ćwiczeń i stopień ich trudności należy dobrać do wieku i usposobienia dziecka.
3.      Ćwiczenia powinny być zabawą. Warto ubrać je w kontekst tematyczny.
4.      Należy ćwiczyć razem z dzieckiem codziennie po kilka minut.
5.      Przy każdym ćwiczeniu należy zwracać uwagę na prawidłowe ustawienie stopy.
6.      Tempo ćwiczeń powinno być wolne, żeby dziecko mogło starannie wykonać każdy ruch.

I.      Ćwiczenia profilaktyczne
Chód
Po około 15 kroków: chodzenie na palcach (tzw. mama na obcasach), na piętach (tzw. spacer niedźwiedzia) i na zewnętrznych krawędziach stóp z mocno podkurczonymi palcami (tzw. ufoludki). Cykl można w ramach rozgrzewki powtórzyć kilka razy.

Chód w przysiadzie
Dziecko robi przysiad i chodzi w tej pozycji.

Skracanie stopy
Dziecko siedzi ze stopami opartymi o podłoże. Zadaniem jest utworzenie tunelu w śródstopiu, żeby taśma/szarfa mogła być swobodnie przeciągnięta pod stopą. Dziecko podkurcza palce i wypycha podbicie stopy do góry. Pierwsza głowa kości śródstopia (przy dużym palcu) powinna być dociśnięta do podłoża, żeby taśma/szarfa nie wysunęła się spod stopy. W drugiej opcji można wykonać to ćwiczenie w pozycji stojącej.

Foka
Dziecko leży na brzuchu, ręce ma pod brodą, a nogi ugięte w stawach kolanowych. Stara się klaskać stopami.

Malowanie stopami
Dziecko siedzi, stopą trzyma (między pierwszym a drugim palcem) kredkę lub flamaster i maluje na papierze rozłożonym na podłożu. Mogą być to dowolne kształty. Starsze dzieci mogą malować cyferki, kształty po śladzie itp.

Dźwig
Dziecko siedzi na krześle i podnosi palcami do góry małe przedmioty rozrzucone na podłodze, np. woreczki z grochem, kredki, klocki itp. W wersji trudniejszej zadaniem jest wrzucanie tych przedmiotów do koszyka.

II.        Ćwiczenia na stopy płasko-koślawe
Rolowanie
Dziecko siedzi na krześle. Stopy ustawione równolegle na ręczniku lub folii leżącej na podłożu. Zadaniem jest zwijanie materiału palcami stóp.

Jazda na rowerze
Dziecko leży na plecach i pedałuje nogami, mocno „naciskając pedały” palcami stóp.

Żabka
Dziecko robi przysiad z kolanami skierowanymi do zewnątrz i skacze w różnych kierunkach przez pół minuty.

Złap i rzuć
Dziecko siedzi na krześle i łapie stopami drobne przedmioty, wrzucając je do pudełka stojącego nieopodal. Większe przedmioty można łapać obiema stopami.

Piłka w grze
Dziecko siedzi na podłodze, odchylone do tyłu i podparte rękami. Przetacza piłkę między podeszwami stóp, a następnie podrzuca ją stopami lekko w górę i łapie.

Spacer gąsienicy
Dziecko stoi i powoli przesuwa się do przodu bez odrywania stóp od podłoża. Najpierw podkurcza palce i przyciąga piętę w stronę palców, a potem prostuje palce, nie ruszając piętą. Ruchy powtarzane są jednocześnie obiema stopami.

III.           Ćwiczenia na koślawe kolana
Stopa – nos
Dziecko siedzi na podłodze z ugiętymi nogami, chwyta dłońmi raz prawą, raz lewą stopę i dotyka nosa.

Brawo
Dziecko siedzi na podłodze, odchylone do tyłu i podparte rękami. Podeszwami stóp bije brawo. Nogi lekko unoszą się nad podłoże.

Sekator
Dziecko leży na plecach, nogi ugięte w kolanach, stopy ma oparte na podłodze, a ręce wzdłuż tułowia. Dziecko unosi wyprostowane nogi do góry do pionu, robi rozkrok, złącza nogi i opuszcza na podłogę. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

Rozpieranie kolan
Dziecko siedzi po turecku, trzyma dłonie na kolanach. Łokcie ugięte pod kątem prostym. Siłą ucisku rąk i ciężarem ciała przypiera kolana do podłoża.

Skłony
Dziecko siedzi po turecku, ręce ma wyprostowane i uniesione do góry. Wykonuje skłon w przód, dotykając rękami do podłoża.

Stopa – kolano
Dziecko siedzi głęboko na taborecie. Przesuwa palcami jednej stopy (odchylając kolano do zewnątrz) po drugiej nodze – od kostki aż do kolana. W tej samej pozycji dziecko może wykonać drugie, podobne ćwiczenie. Dziecko chwyta woreczek z grochem jedną stopą i układa go na kolanie drugiej nogi.